Communicatie

De Mensen van Doxa: Daphne Split

In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond en hun opdracht. Vandaag een interview met Daphne Split. Via Doxa werkt Daphne als Communicatieadviseur / Contentspecialist bij het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA).

Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en hoe ben je precies in het communicatievak terecht gekomen?

Ik denk dat het allemaal begon bij mijn interesse voor talen en culturen. Op de middelbare school al had ik zo’n beetje alle talen in mijn pakket. En het leek me toen altijd leuk om hoofdredacteur van magazines te worden. Zo kwam ik al snel uit bij de studie communicatiewetenschap. Toen ik erachter kwam dat de opleiding in Amsterdam een twee-majorenstructuur had, hoefde ik niet langer na te denken. Ik kon de opleidingen Communicatie- en Informatiewetenschap combineren met de opleiding Spaanse taal- en cultuur. En op uitwisseling naar het buitenland!

Vanuit deze opleiding rolde ik vrijwel vanzelf het communicatievak in. Ik begon als project manager bij een vertaalbureau en werkte daarna een tijdje op de marketing- en communicatieafdeling van een uitzendbureau. Ik merkte dat ik het belangrijk vond om een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren in mijn werk. Zo begon ik rond te kijken bij gemeentes en heb ik een paar mooie opdrachten mogen doen bij gemeente Amsterdam en Rotterdam. Er valt enorm veel te leren van verschillende organisaties en projecten. Om meer verschillende projecten te kunnen doen, ging ik aan de slag als zzp’er. Maar inmiddels werk ik via Doxa alweer een tijdje als communicatieadviseur bij het COA.

Daphne Split

Wat houdt je opdracht bij COA precies in?

Bij het COA doe ik verschillende projecten. De organisatie is enorm snel gegroeid en groeit nog steeds. Dat vraagt om flexibiliteit op veel vlakken, soms ook qua invulling van je rol. Ik ben aangenomen als communicatieadviseur/content-specialist. De focus lag toen op het creëren van (interne) verhalen van medewerkers en bewoners. Vaak in de vorm van interviews of artikelen. Inmiddels is ons content/redactieteam uitgebreid en houden meer collega’s zich hier mee bezig.

Tegelijkertijd proberen we de communicatie aantrekkelijker te maken door in te zetten op bijv. video en podcasts. Zo maken we met het bestuur wekelijks vlogs en coördineer ik het COA-journaal. Aan de hand van korte video’s laten we collega’s zien hoe het er bij andere afdelingen binnen het COA aan toe gaat. Dat kan van alles zijn. Van de opvang op een schip tot een kijkje bij de afdeling logistiek of het bijwonen van een introductietraining. Verder heb ik projecten gedaan zoals corona-communicatie, wat nu gelukkig niet meer nodig is. En ben ik betrokken bij privacy en AVG. Daarnaast vul ik een groot deel van mijn tijd met de redactie van het Plein, ons intranet. Dat is toch wel ons belangrijkste interne communicatiekanaal. Samen met mijn collega’s zijn we verantwoordelijk voor de content hierop en proberen we ervoor te zorgen dat de informatie goed te vinden is.

Hoe bevalt het werken via Doxa je? Heb je eerder gewerkt via een bemiddelings- of detacheringsbureau?

Ik heb vaker met bureaus gewerkt. Inmiddels werk ik alweer een paar jaar via Doxa en ik moet zeggen dat het me goed bevalt! De lijntjes zijn kort en de communicatie verloopt goed en snel. Jullie denken altijd mee en beantwoorden vragen snel. Doordat je een vaste contactpersoon hebt, voelt het persoonlijk aan. Zelfs toen er een nieuwe contactpersoon was, wist hij gelijk wie ik was toen ik belde.

Wat vind je lastig in je opdracht, waar loop je tegenaan?

Het werken bij het COA kan soms best hectisch zijn. Het is echt hollen en stilstaan. Daar moet je wel een beetje tegen kunnen. Er gebeurt een hoop. Tegelijkertijd is dat ook het karakter van een organisatie als het COA, zeker in deze periode. Dat maakt het werk juist ook wel weer leuk natuurlijk.

Heb je nog tips voor andere professionals die hier tegenaan lopen?

Ga niet te snel mee in de drukte en de ‘paniek’. Haal even adem en prioriteer wat er moet gebeuren. Zo breng je wat rust in de chaos en kun je kwalitatief goed werk leveren!

Het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contact

Stel gerust een vraag aan ons via info@doxa.nl

Of kom langs op ons kantoor

DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)

DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310