Communicatie

De Mensen van Doxa: Susanne van Gendt

In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond en hun opdracht. Vandaag een interview met Susanne van Gendt. Via Doxa werkt Susanne als Digital Copywriter/Content specialist bij KLM.

Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en hoe ben je precies in het communicatievak terechtgekomen?

Communiceren heb ik altijd fascinerend gevonden: hoe we met elkaar én met onszelf connecten. Welke woorden kiezen we om ons uit te drukken? Welke toon slaan we aan, en waarom? Hoe nuanceren we, en waarom kiezen we ervoor om ergens de nadruk op te leggen? Aan welke onderliggende behoefte komt nuanceren tegemoet? Wat zeggen we wel, en, minstens net zo belangrijk, wat zeggen we niet? En waarom? Welke informatie geven we prijs tussen de regels door? Dit soort vragen zijn standaard onderdeel van mijn systeem; semi-automatisch maak ik analyses op basis van mijn observaties van gesprekken. Dat ik 'iets' met taal en communicatie zou gaan doen, was een logisch gevolg van mijn natuurlijke interesse. Naast taal en communicatie heb ik een diepe interesse in data, innovatie en psychologie. In mijn werk als communicatie- en contentstrateeg verbind ik psychologische concepten met data & insights om tot strategieën te komen die niet alleen effectief zijn voor de business, maar ook waarde toevoegen voor de mens. Mijn doel is altijd om met behulp van informatie (het referentiekader van de mens) te verrijken én te verbinden.

Susanne van Gendt

Wat houdt je opdracht bij KLM precies in?

Bij Air France-KLM werk ik met een super tof en gemotiveerd team aan (het verder ontwikkelen van) de digitale producten van Flying Blue. Als het loyaliteitsprogramma van Air France-KLM heeft Flying Blue uiteraard veel member insights die ons helpen te begrijpen waar de informatiebehoefte van onze members en users ligt. Ik analyseer deze insights om data-gedreven content strategieën te ontwikkelen die inspelen op die informatiebehoefte. Denk bijvoorbeeld aan het helder uitleggen van 'The Programme' online: wat het Flying Blue-programma exact inhoudt en welke voordelen er aan lidmaatschap zijn verbonden. Er is ontzettend veel te vertellen over een loyaliteitsprogramma, maar het belangrijkste is dat we exact datgene vertellen wat onze members en users willen weten. Daarom houd ik bij het ontwikkelen van dergelijke strategieën altijd 'push' versus 'pull' content in gedachten: wij kunnen het programma wel uitleggen vanuit ons perspectief (push content), maar interessant én relevant wordt het pas als we het verhaal vertellen door de 'lens' van onze doelgroep en hen tegemoetkomen in hun zoektocht naar informatie (pull content).

Hoe bevalt het werken via Doxa je? Heb je eerder gewerkt via een bemiddelings- of detacheringsbureau?

Het werken via Doxa bevalt ontzettend goed: er heerst een positieve, opgewekte, enthousiast-gemotiveerde sfeer bij de collega's die ik spreek. Dat is een sfeer waar ik me goed bij voel: ik ben gedreven, wil graag innoveren, denk, handel en werk snel. De sfeer bij Doxa helpt me om in mijn werk te accelereren. Niet alleen innovatieve concepten bedenken, maar die ook uitwerken én uitrollen. Ik wil resultaat zien, en die resultaat gedreven attitude zie ik zowel bij Air France-KLM als bij Doxa-collega's terug. Dat werkt prettig; zo heb je niet veel woorden nodig om elkaar goed te begrijpen.

Wat vind je lastig in je opdracht, waar loop je tegenaan?

Het tempo ligt hoog en er zijn veel prioriteiten waar aandacht aan moet worden besteed in de vorm van goed doordachte strategieën die met diep denkwerk tot stand komen. Tegelijkertijd is er - door het hoge tempo en de diversiteit en veelheid aan projecten waarbij ik betrokken ben - veel verleiding tot afleiding. Het is belangrijk om scherp te blijven op de workload: ben ik bezig met de juiste prioriteiten? En alert te blijven: draag ik (met hetgeen waarop ik focus) voldoende bij aan de business value? Ik voel me verantwoordelijk voor mijn contributie, en door proactief te monitoren hoeveel ik contribueer, heb ik invloed op wat ik oplever - dat draagt bij aan professionele zelfverzekerdheid. Mijn werk is een wezenlijk onderdeel van mijn leven, daarom wil ik me bij hetgeen ik professioneel 'lever' 120% senang voelen. Goed werk leveren draagt bij aan levensvreugde.

Heb je nog tips voor andere professionals die hier tegenaan lopen?

Time management en focus management. Ik gebruik een aantal tools voor optimale productiviteit tijdens werktijd. Zo werk ik met Kanban boards, Pomodoro-techniek, color-coding van agenda-afspraken (om in een oogopslag te kunnen zien hoe een dag eruit gaat zien: of er voldoende balans/diversiteit is om optimaal productief te kunnen zijn én om tijdig te kunnen bijsturen). Zo werk ik overigens ook in mijn persoonlijke leven: ik maak en manage Kanban-boards van plannen die ik heb met vrienden. In mijn professionele agenda plan ik proactief voldoende focustijd in voor diep denkwerk én houd rekening met calamiteiten.

Uiteraard past deze zeer gestructureerde werkwijze niet bij ieder persoonlijkheidsprofiel. Een dergelijke opzet is vaker succesvol voor professionals met Rood of Blauw als primaire kleur (DISC/Insights Discovery). Voor Geel en Groen zal een wat 'vrijere' aanpak vaak prettiger aanvoelen. Mijn belangrijkste tip is daarom jezelf als persoon en als professional ontzettend goed te leren kennen. Als je weet hoe je optimaal functioneert, kun je daar proactief opvolging aan geven door je werkdagen op die manier in te richten, en ook met je collega's te communiceren over hoe jij wordt opgezet voor succes (en waarom). Tijd nemen om uit te zoomen en niet alleen functioneel of taakgericht te communiceren met collega's maar ook over het 'hoe en waarom' draagt tevens bij aan werkgeluk; deze informatie 'voedt' en versterkt de werkrelatie. Je wilt het immers ook fijn hebben op je werk.

Voor mij geldt dat, wanneer mijn agenda tot in de puntjes vooruit gepland en voorbereid is, ik mezelf niet alleen opzet voor succesvol en tijdig opleveren, maar mezelf ook headspace gun. Een ander voordeel hiervan: een goede, gestructureerde agenda geeft inzicht in hoeveel tijd je taken daadwerkelijk kosten, omdat je direct 'feedback' krijgt (door overlappende agenda-afspraken) als je ergens bij uit de tijd loopt. Dit signaal geeft waardevolle input om je time management te optimaliseren - en daarmee je productiviteit en efficiëntie!

Het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contact

Stel gerust een vraag aan ons via info@doxa.nl

Of kom langs op ons kantoor

DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)

DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310