In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond, hun opdracht en hoe de coronacrisis hier impact op heeft. Vandaag een interview met Anne-Fleur de Vries. Via Doxa werkt Anne-Fleur momenteel als Senior Communicatieadviseur bij UWV.
Ik ben Anne-Fleur de Vries, interim communicatieprofessional. In 2002 studeerde ik af en na diverse uitdagende functies aan klant- en bureauzijde, startte ik zeven jaar geleden als zelfstandig interim communicatieprofessional vanuit mijn bureau Volgloed Communicatie. Mijn interesse ligt op het snijvlak van economie | duurzaamheid | arbeidsmarkt en mijn opdrachten liggen veelal op dit gebied. Ik ben een netwerker met passie voor complexe organisatievraagstukken die vragen om creatieve oplossingen. Door mijn open houding en overtuigingskracht weet ik mensen met elkaar te verbinden. Praktische advisering binnen strategische uitdagingen, dáár krijg ik energie van!
Bij UWV WERKbedrijf werk ik in opdracht van het Landelijk Team Samenwerkingen. Dit team is in zijn huidige vorm nieuw en werkt als een oliemannetje tussen divisies en publieke-en private partijen op de arbeidsmarkt. Denk aan gemeenten die zich inzetten voor mensen in de bijstand, werkgevers- en werknemersorganisaties om van werk-naar werk te ondersteunen en het onderwijs om Nederlanders te stimuleren om ‘werkfit’ te worden en te blijven. Momenteel werk ik aan de positionering van dit team binnen UWV, divisieoverstijgend. En aan de positionering van de gezamenlijke dienstverlening extern.
In afwachting van de besluiten door het nieuwe Kabinet werken we aan het concept van regionale Werkcentra, een soort Bijenkorfen, waar alle arbeidsmarktdienstverlening op één plek samenkomt. Naast strategisch adviseren, werk ik ook samen met UWV-collega's aan de lobby richting politiek, stakeholders en media om voor deze dienstverleningsvorm draagvlak te creëren. Ik agendeer hiervoor thema’ s op verschillende tafels en adviseer en ontwikkel op campagnes en op ondersteunende communicatiemiddelen.
Corona heeft uiteraard impact op de manier waarop ik mijn werk doe. Sinds 1 november mag ik weer voor 50% van de tijd naar kantoor. De afgelopen 9 maanden heb ik dus vanuit huis gewerkt via Teams, Zoom, chat, mail en telefonisch. Omdat ik UWV als organisatie al kende, ging dat in praktische zin prima. Maar het heeft natuurlijk wel impact op het contact met collega’s. De informele contacten die o.a. zorgen voor het teamgevoel en het zoeken en vinden van de juiste collega’s op afstand, is een stuk complexer. Al met al ben ik toch best trots op de prestaties die we hebben neergezet op afstand en de business die we hebben kunnen laten doordraaien, bijvoorbeeld door de organisatie en deelname aan digitale evenementen, congressen en webinars.
Dit jaar werk ik voor het eerst samen met Doxa. Dat contact was goed, maar eveneens op afstand.
Voor opdrachtgever, bureau en interim professional is het natuurlijk altijd beter om elkaar meer te zien en te spreken. Zo kun je de voortgang bespreken en een band opbouwen. Een tip zou dus zijn; drink eens een digitale koffie met elkaar of maak buiten eens een wandeling.
Ben jij ook een communicatieprofessional, en op zoek naar een leuke opdracht? Reageer dan snel op een van onze vacatures, en wie weet sta jij dan binnenkort ook in de rubriek ‘De mensen van Doxa’.
DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)
DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310