Communicatie

De mensen van Doxa: Astrid Kenens

In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond en hun opdracht. Vandaag een interview met Astrid Kenens. Via Doxa werkt Astrid als Teamlead Channel & Data bij De Nederlandsche Bank.

Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en hoe ben je precies in het communicatievak terecht gekomen?

Met mijn drie dochters woon ik in de buurt van Den Haag. Dat is toch wel echt mijn stad. De afgelopen 25 jaar heb ik altijd in Den Haag gewerkt. Het plein was mijn vaste stamkroeg. Na het werken op donderdag avond nog even een borreltje halen bij Barlow of ‘s middags met collega’s lunchen bij Millers of Luden. Altijd wat te doen daar aan het plein. Toch heb ik een aantal jaar geleden Den Bosch in mijn armen gesloten. Ik hou van de oude steegjes, de donkere smalle kroegjes en de zachte G. De helft van mijn tijd woon ik daar.

In 1996 ben ik gestart bij de Rabobank. 22 jaar heb ik daar met heel veel plezier gewerkt en diverse functies doorlopen. Particulieren, bedrijven, vermogensbeheer, marketing en communicatie en de laatste paar jaar bij projectmanagement met focus op het digitaal domein. Door de diverse posities heb ik mijzelf breed kunnen ontwikkelen met een voorkeur voor communicatievraagstukken met een digitale uitdaging. Terugkijkend op deze functies is er een element wat voortdurend op de voorgrond aanwezig is. ‘De klant/het publiek’. Wie leest wat we schrijven? Wie kijkt naar wat we laten zien? Begrijpen ze wat er moet gebeuren? Etc. Bij iedere uiting, actie, mededeling, al was het de klant aan de balie of de bezoeker van onze Internetpagina. Ik stelde me continue deze vragen. Toen ik 8 jaar geleden de Rabobank verliet was het voor mij een logische stap om me verder te ontwikkelen in online media en data. Een super spannende stap omdat ik er tevens voor koos dit als zelfstandige te gaan doen. De veilige omgeving van Rabobank loslaten en de weide wereld in zonder enige zekerheid. Na heel veel netwerken, LinkedIn ten volle inzetten en tal van kopjes koffie te hebben gedronken wist ik een hele dynamische klantportefeuille op te bouwen. Waaronder ook een heel leuk contact met Doxa. Inmiddels werk ik aan mijn derde opdracht via Doxa bij De Nederlandsche Bank. Ik vervang een zwangerschapsverlof in de rol van Teamlead Channel & Data.

Foto: Astrid Kenens

Wat houdt je opdracht bij De Nederlandsche Bank (DNB) precies in?
Als Teamlead Channel & Data coördineer ik en werk ik samen in een team van digitale professionals. De website (webbeheer, functioneel beheer en productowner) van De Nederlandsche Bank, hun social media kanalen en data-analyse hoort allemaal in dit team. Dagelijks zorgen we voor het plaatsen van actuele content op alle kanalen. We werken hierin intensief samen met het contentteam en de beeldredactie. Daarnaast ontwikkelen we mediacampagnes voor Instagram om in contact te komen met een specifieke doelgroep. Samen met een team van developers werken we aan een dashboard, waarbij we de data uit al de onlinekanalen kunnen samenbrengen. Dit dashboard helpt ons meer zicht te krijgen op de kwaliteit van onze content en het navigeergedrag van de bezoekers van de digitale kanalen.

Hoe bevalt het werken via Doxa je? Heb je eerder gewerkt via een bemiddelings- of detacheringsbureau?

Ik heb nooit eerder via een bemiddelingsbureau gewerkt. Bij aanvang vond ik dat ook best spannend. Mijn contactpersoon bij Doxa voelde dit goed aan en heeft met name door af en toe even contact te zoeken ervoor gezorgd dat ik nu met veel plezier onderdeel ben van de Actos Groep via Doxa.

Wat vind je leuk in je opdracht, waar liggen vooral de uitdagingen die het dan zo leuk maken?

Mijn huidige opdracht bij DNB vind ik geweldig. De functie past me helemaal. Als mijn werkervaring komt in deze rol prima samen. Daarnaast voel ik me echt onderdeel van het team. Een van hun collega’s. Wat ik mooi vind aan deze rol is het samenbrengen van de diverse kwaliteiten en talenten van de medewerkers zodat het bijdraagt aan de effectiviteit van het team. Mijn uitdaging is het onderdeel data. De opdracht is het implementeren van datagericht werken. De complexiteit zit hem vooral in de technische kant van data. Gelukkig hebben we experts binnen de teams waarmee we regelmatig afstemmen om tot een functioneel dashboard te komen waarmee alle collega's van de afdeling communicatie straks kunnen werken, en wat wij als MT kunnen inzetten als stuurinformatie.

- Heb je nog tips voor anderen professionals in communicatievak?

Jazeker, blijf jezelf ontwikkelen. En laat je inspireren door de besten in het vak!


Het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contact

Stel gerust een vraag aan ons via info@doxa.nl

Of kom langs op ons kantoor

DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)

DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310