Communicatie

De mensen van Doxa: Terry Ikking

In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond, hun opdracht en hoe de coronacrisis hier impact op heeft. Vandaag een interview met Terry Ikking. Via Doxa werkt Terry momenteel als Senior Communicatieadviseur bij UWV.

Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en hoe ben je precies in het communicatievak terecht gekomen?

De keuze voor de studie HEAO communicatie kwam voort uit het idee dat het een mooi, breed vakgebied is, een combinatie van creatief en zakelijk en dat beeld klopt gelukkig. Vrijwel direct na mijn studie ben ik in de commercie terecht gekomen, daar hield ik me vooral bezig met marketingactiviteiten. Na onder andere gewerkt te hebben voor PON, Schuitema en Bouwmaat, vertrok ik begin 2007 naar Curaçao. Met veel plezier heb ik daar drie jaar bij een bouwmarkt gewerkt als marketing officer en later als manager. Ik had de luxe om de verschillende filialen op Curaçao, Aruba, Bonaire en Sint Maarten met regelmaat te mogen bezoeken. Na drie jaar heb ik ontslag genomen om op wereldreis te gaan. Na die reis heb ik samen met een compagnon (oud-collega van de bouwmarkt) een marketing- en innovatiebureau opgericht. Met onder andere een internationale luchtvaartmaatschappij als klant, die ons elke maand een royale retainer fee betaalde, groeide het bedrijf snel. Via via haalden we een opdracht binnen bij een grote jeugdzorg- en onderwijsorganisatie in Rotterdam. Nooit gedacht dat ik uiteindelijk het heerlijke Curaçao achter me zou laten voor een opdrachtgever in het sociale domein, in het koude Nederland. Het sociale domein, daarbij dacht ik in die tijd toch een beetje aan grijs, stoffig en traag.

En toch gebeurde het: na een jaar elke twee maanden heen en weer vliegen besloot ik de stap te nemen. Ik verruilde de commercie voor het sociale domein en Curaçao voor Rotterdam. Bouwen, vanuit niets ontwikkelen, maken en verbeteren, daar gaat mijn hart sneller van kloppen. Toen ons bureau succesvol draaide en ons team groeide, kwamen we in rustiger vaarwater en ging het bij mij weer kriebelen om iets nieuws op te starten. Daarbij kwam dat ik steeds meer de behoefte kreeg om bij te dragen aan iets groters, ik wilde meer betekenen voor de wereld om me heen. Dat kon bij deze jeugdzorg- en onderwijsorganisatie in Rotterdam. Met de decentralisaties en transitie van de (jeugd)zorg in het vooruitzicht, werd marktwerking in de zorg voorzien. Met mijn kennis en ervaring heb ik iets kunnen brengen dat er nog niet was op dat moment. Dat was hard werken maar is echt een mooie ervaring op terug te kijken. Het gevoel om iets bij te willen dragen aan de samenleving is hierdoor nog sterker geworden. En ook niet onbelangrijk: in Nederland kon ik mezelf verder ontwikkelen. In deze periode heb ik het Leadership Development Program van Nyenrode gevolgd en de driejarig master Brand, Design en Reputation Management kunnen doen.

"Ik ben echt onder de indruk van de wijze waarop er in deze grote organisatie wordt samengewerkt."

Wat houdt je opdracht bij UWV precies in?

Bij UWV werk ik voor de Directie Handhaving. UWV ondersteunt bij het vinden van werk en zorgt voor inkomen als werken niet mogelijk is. Bij het recht op een uitkering horen ook plichten, zoals het naleven van de regels. De Directie Handhaving heeft als taak om risico’s ten aanzien van regelnaleving en misbruik in een zo vroeg mogelijk stadium te detecteren en daarop te anticiperen. We werken nauw samen met het ministerie bij de ontwikkeling en verbetering van wetgeving, samen met de divisies van UWV kijken we hoe binnen de processen en systemen misbruik kan worden voorkomen en hoe we – als er sprake is van misbruik – dit snel en adequaat aan kunnen pakken. Daarnaast onderzoekt Handhaving meldingen van burgers, instanties en UWV-collega’s over vermoedens van regelovertreding of misbruik. Ook vertegenwoordigt Handhaving UWV in externe samenwerkingsverbanden, waar we samen met ketenpartners misbruik en ondermijning als één overheid aanpakken.

Bij aanvang van de opdracht in juli 2019 is me gevraagd om te kijken naar de rol en positie van communicatie binnen het organisatieonderdeel Handhaving - in de context van alle beoogde veranderingen en ambities. Ik heb verschillende plannen en notities opgesteld, hierover geadviseerd en heb gekeken wat er nodig was aan capaciteit op het gebied van communicatie om dat te realiseren. Samen met de mensen die er al werkten heb ik dat zo goed mogelijk vormgegeven. Met ups en downs en veel wisselingen, niet alleen communicatie was in beweging, de Directie Handhaving is in ontwikkeling en groeit.

De afgelopen twee jaar zijn er ca. 150 nieuwe collega’s aangenomen, daarmee ligt het totaal rond de 600 medewerkers op het moment. De wereld om ons heen verandert in een rap tempo en dat vraagt nieuwe werkwijzen, een andere organisatiestructuur en nieuwe kennis en vaardigheden van medewerkers. Ook binnen UWV zijn continue veranderingen gaande waar de Directie Handhaving een rol in speelt of die anderszins effect hebben op de uitvoering van de werkzaamheden. Al deze veranderingen vragen veel van de collega’s en als communicatieteam proberen we al deze processen zo goed mogelijk te ondersteunen.

Ook zijn er UWV-breed veel projecten waarin wij Handhaving vertegenwoordigen op het gebied van communicatie. Denk aan de employer branding campagne Zinhoud of aan grote ICT-projecten. Die samenwerkingen zijn erg leuk en leerzaam. De organisatieonderdelen hebben allemaal hun eigen taken, werkwijzen en cultuur. Ik zoek de collega’s regelmatig op om eens te kijken hoe zij werken of hoe zij omgaan met bepaalde vraagstukken. Iedereen is altijd erg behulpzaam en het is prettig dat je niet altijd zelf het wiel hoeft uit te vinden.

Ik maak ook deel uit van het communicatieteam voor de NOW, de noodmaatregel die UWV uitvoert en waarmee werkgevers de lonen kunnen doorbetalen ondanks alle coronamaatregelen. In dit communicatieteam zitten collega’s uit alle organisatieonderdelen en een “collega” van het ministerie. Soms zitten we in overleggen met 15 tot 20 collega’s, overal vandaan. We zijn inmiddels al een jaar een team en goed op elkaar ingespeeld. Het is erg leuk om naast “mijn eigen” team, ook deel uit te maken van andere teams. Ik heb de ontwikkeling van de NOW-regeling van de zijlijn mogen meemaken. Ik ben echt onder de indruk van de wijze waarop er in deze grote organisatie wordt samengewerkt en hoe snel ontwikkeling kan gaan. Heel bijzonder om mee te maken. Het is zo’n complexe situatie, in een speelveld waar we zij aan zij werken met de wetgever en ketenpartners, en ondertussen kijkt heel Nederland mee. Dit is wel een unieke ervaring denk ik (en hoop ik in het licht van corona).

"Het gevoel dat ik op Doxa kan bouwen betekent veel voor me."

Hoe bevalt het werken via Doxa je?

Dit is mijn tweede opdracht voor Doxa, hier voor heb ik een jaar een opdracht bij de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) vervuld. Ik kende Doxa als ‘leverancier’; voor verschillende jeugdzorgorganisaties heb ik teams mogen opzetten en Doxa heeft daarvoor mensen gedetacheerd. Ik werd door Doxa uitgenodigd voor diverse informatie- en netwerksessies. Destijds heb ik tijdens een van die sessies op mogen treden als spreker. Ik heb de mensen die toen via Doxa werkten, bij o.a. gemeenten, meegenomen in marketing en marktwerking in de zorg. Toen ik de stap zette om als zzp’er aan de slag te gaan was het een logische stap om Doxa te benaderen.

Het afgelopen jaar ben ik tegen een aantal uitdagingen aangelopen. Het was prettig om te kunnen sparren met mijn contactpersoon bij Doxa. Het gevoel dat ik op Doxa kan bouwen betekent veel voor me. Het feit dat mijn opdracht na anderhalf jaar met een jaar verlengd is, zie ik dan ook als een succes van onze samenwerking!

Welke impact heeft Corona op je opdracht? Hoe ervaar jij het contact met collega’s?

Corona heeft veel impact op het werk. In het begin vond ik thuiswerken lastig, maar het wende vrij snel. Mensen die het afgelopen jaar gestart zijn met een nieuwe opdracht benijd ik niet. Het lijkt me erg uitdagend om je draai te vinden en om een goed gevoel te krijgen bij de organisatie waar je voor werkt. Dat is voor ons werk toch wel vrij bepalend. Ik mis het persoonlijke en informele contact, dat is belangrijk om relaties op te bouwen en sterk te houden. Anderzijds geniet ik van de rust tussen de overleggen door; geen mensen aan mijn bureau, geen geluiden bij het koffieapparaat of in de gangpaden die afleiden. Twee dagen thuis en twee dagen op kantoor werken lijkt me het meest ideaal. Hopelijk kan dat snel weer.

"Het bewaken van je eigen grenzen is essentieel als je scherp wilt blijven en kwaliteit wilt (blijven) leveren."

Heb je nog tips voor anderen die op dit moment in een vergelijkbare situatie zitten?

Van de interimmers die ik ken zijn de meesten net als ik: ze houden van het vak, zijn erg gedreven om een verschil te maken en de klus te klaren. Op zich goede eigenschappen en zeer waardevol voor opdrachtgevers natuurlijk. Maar doordat de scheiding tussen werk en privé aardig is vervaagd sinds ik thuiswerk, sluipt te lang doorwerken erin. De tijd en de rust om mijn hoofd leeg te maken, om op te laden of om het onbewuste creatieve proces zijn gang te laten gaan komen daardoor in het gedrang. Tijd voor reflectie en je grenzen bewaken, zie ik als onderdeel van mijn professionaliteit. Het bewaken van je eigen grenzen is essentieel als je scherp wilt blijven en kwaliteit (blijven) wilt leveren. Ik heb met een collega afgesproken dat we elkaar hierbij helpen, een ander merkt het soms net iets eerder dan jijzelf.

Ben jij ook een communicatieprofessional, en op zoek naar een leuke opdracht? Reageer dan snel op een van onze vacatures, en wie weet sta jij dan binnenkort ook in de rubriek ‘De mensen van Doxa’.

Het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contact

Stel gerust een vraag aan ons via info@doxa.nl

Of kom langs op ons kantoor

DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)

DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310