Communicatie

De mensen van Doxa: Marjolijn Schrok-op der Heijde

In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond, hun opdracht en hoe de coronacrisis hier impact op heeft. Deze keer een interview met Marjolijn Schrok-op der Heijde. Via Doxa is Marjolijn momenteel aan de slag bij de gemeente Den Haag als communicatieadviseur.

Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en hoe ben je precies in het communicatievak terecht gekomen?

Na mijn (technische) mbo-opleiding was ik werkzaam in de audiovisuele branche. Eerst in de uitvoering, met een camera op pad om analoge video’s op te nemen en monteren, technisch onderhoud en beheer uitvoeren. Later in de commerciële hoek om audiovisuele apparatuur te verhuren en verkopen voor evenementen en vergaderzalen. Superleuk om te doen, maar nadat ik moeder van twee jongens werd, wilde ik iets anders.

Het communicatievak trok mij altijd erg aan. Via een vriendin kwam ik terecht bij een gemeente. Die eerste 1,5 jaar heb ik veel geleerd en was verkocht. Ik wilde echt verder in het communicatievak. Daarna kwam ik via Doxa in 2007 terecht bij de gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling. Na ruim een jaar kwam ik in dienst bij de gemeente. Als communicatiemedewerker heb ik invulling gegeven aan belangrijke participatieprojecten in de stad zoals de Binckhorst en de Rotterdamse baan, Den Haag Nieuw Centrum en Den Haag Zuidwest. Tijdens de crisis in 2011 heb ik helaas de gemeente Den Haag moeten verlaten.

Hierna ben ik verdergegaan via detacheringopdrachten bij verschillende werkgevers. De overstap gemaakt naar communicatieadviseur. Ik heb bij heel veel bedrijven in de keuken mogen kijken. En heel veel mensen leren kennen. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling was dit heel goed. Het heeft mij zelfs doen besluiten om in 2019 te starten met de volledige hbo-communicatieopleiding. Op dit moment leg ik de laatste hand aan mijn portfoliodocument voor mijn propedeuse. Ik hoop deze in november te halen.

Wat houdt je opdracht bij de gemeente Den Haag precies in?

Bij de gemeente Den Haag werk ik nu als interim communicatieadviseur bij de afdeling Riolering, Wegen en Bodem, dit is een onderdeel van de Dienst Stadsbeheer. Deze afdeling is verantwoordelijk voor een goed functionerend riool, onderhoud aan het wegennet en bewaking van gemeentelijke bodemsaneringen. Deze werkzaamheden hebben impact op bewoners en bezoekers van de stad. Ik adviseer over diverse grote en kleinere projecten tegelijkertijd. Afhankelijk van de impact van een project zet ik een mix van communicatiemiddelen in. Dagelijks heb ik contact met veel collega’s en externe bedrijven om alles in goede banen te leiden.

“Ik heb bij heel veel bedrijven in de keuken mogen kijken. En heel veel mensen leren kennen. Voor mijn persoonlijke ontwikkeling was dit heel goed.”

Hoe bevalt het werken via Doxa je? Heb je eerder gewerkt via een bemiddelings- of detacheringsbureau?

Begin dit jaar stopte mijn vorige opdracht plotseling bij Logius (ministerie van BZK). In mijn zoektocht naar een nieuwe opdracht kwam ik in contact met Doxa. Ik was meteen enthousiast en werd welkom ontvangen bij Doxa. De mensen van Doxa zijn vriendelijk en behulpzaam. Hiervoor heb ik ook via andere bemiddelings- of detacheringsbureaus gewerkt. Om de zoveel tijd een andere opdrachtgever is leuk en leerzaam. Alhoewel ik graag een keer de overstap wil maken naar een vaste werkgever.

Welke impact heeft corona op je opdracht? Hoe ervaar jij het contact met collega’s?

Ik was nog maar net een maand werkzaam bij de gemeente Den Haag toen de intelligente lockdown kwam. Met de meeste collega’s had ik gelukkig al persoonlijk kennis gemaakt. Er veranderde veel, zeker ook omdat thuiswerken bij de gemeente Den Haag nog niet zo ingeburgerd was. De eerste week was het vooral alle praktische zaken regelen en software installeren op eigen apparaten. De collega’s van de afdeling hadden gelijk een koffiemoment ingezet. Nog dagelijks drinken wij om 8 uur ’s morgens digitaal koffie en bespreken wij persoonlijke en zakelijke onderwerpen. Wel wat vroeg, maar een goede start van de dag. Tot op heden ben ik nog geen enkele keer naar kantoor geweest. Al mijn werkzaamheden kan ik prima thuis doen. Wel heb ik thuis een kleine verbouwing in huis gedaan en heb ik nu mijn eigen ‘werkkamer’ samen met de wasmachine en cv-ketel ;-). Tuurlijk sta ik ook te springen als we weer structureel naar kantoor mogen. Persoonlijk contact met je collega’s is goud waard.

Heb je nog tips voor anderen die op dit moment in een vergelijkbare situatie zitten?

Tip 1: Blijf in beweging. Ik heb nogal de neiging om als ik aan de slag ga door te blijven werken. Hierdoor heb ik fysieke problemen gekregen, die nu gelukkig bijna over zijn. Ga tussendoor of aan het einde van je werkdag naar buiten. Nooit geweten hoe mooi de wandel- en fietspaden in mijn directe omgeving zijn.

Tip 2: Maak je kantoor thuis goed in orde. Samen met mijn partner heb ik ruim 20 weken in de woonkamer gewerkt. Toch is het fijn om werk en privé te scheiden. Daarom werk ik nu op zolder en heb ik een mooi bureau en een goede bureaustoel. Goed internet door de kabel rechtstreeks aan te sluiten op de router. En om het af te maken een groot beeldscherm.

Ben jij ook een communicatieprofessional en op zoek naar een communicatie vacature? Reageer dan snel op een van onze vacatures, en wie weet sta jij dan binnenkort ook in de rubriek ‘De mensen van Doxa’.

Het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contact

Stel gerust een vraag aan ons via info@doxa.nl

Of kom langs op ons kantoor

DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)

DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310