In de rubriek ‘De mensen van Doxa’ laten we de professionals aan het woord die via Doxa aan de slag zijn bij diverse opdrachtgevers. Ze vertellen over hun achtergrond en hun opdracht. Vandaag een interview met Marloes Beijer. Via Doxa werkt Marloes als Communicatieadviseur bij de gemeente Altena.
Kun je iets over jezelf vertellen? Wat is je achtergrond en hoe ben je precies in het communicatievak terecht gekomen?
Opgegroeid in het oosten van het land, kwam ik via mijn studie aan de NHTV (Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer) in Breda en vervolgens in Rotterdam terecht. Ik werkte bij mooie Rotterdamse organisaties als de Euromast, Diergaarde Blijdorp, Feyenoord en gemeente Rotterdam. Ik begon bij de Euromast als Sales Representative voor de toeristische doelgroep die toen nog veel groter was als nu. Eigenlijk ben ik daar in het marketing- en communicatievak gerold en ben ik daar altijd blijven werken en mezelf in blijven ontwikkelen. Bij de gemeente Rotterdam ontdekte ik ondanks de vooroordelen hoe veelzijdig en interessant het werken voor de overheid is. Omdat reizen mijn grote passie is, besloot ik om 1,5 jaar geleden de stap te zetten om als freelancer aan het werk te gaan. Zo kan ik mijn werk makkelijker combineren met mooie reizen, vrijwilligerswerk of een cursus. Tot nu toe bevalt dat uitstekend.
Wat houdt je opdracht bij de gemeente Altena precies in?
Ik werk nu als communicatieadviseur bij gemeente Altena. Ik adviseer mijn vakcollega’s en het bestuur bij opgaven en projecten binnen de portefeuilles van mobiliteit, wonen en veiligheid. Vaak politiek gevoelige dossiers waarbij goede communicatie een groot verschil kan maken. Ik heb ook uitvoerende taken waarbij ik ervoor zorg dat de boodschap op de goede manier en via de juiste middelen/kanalen bij inwoners terecht komt. Dat kan gaan om een nieuwsbrief voor toekomstige bewoners van een nieuwe woonwijk, een persbericht als daar de eerste paal wordt geslagen, het communiceren van verkeersmaatregelen of de wethouder voorzien van spreekpunten als hij ergens een praatje moet houden. Ook de perswoordvoering behoort tot mijn taken. Een veelzijdige functie met de nodige interessante uitdagingen.
Hoe bevalt het werken via Doxa je? Heb je eerder gewerkt via een bemiddelings- of detacheringsbureau?
Ik ben in 2017 ook via Doxa bij gemeente Rotterdam terecht gekomen. Het was een tijdelijke detacheringsopdracht voor vier maanden maar ben er vijf jaar gebleven. Mijn vorige opdracht was via een ander bemiddelingsbureau. Hoewel je tijdens je opdracht niet zo gek veel contact hebt met het bureau vind ik het wel belangrijk dat er aandacht voor je is bij vragen of als je ergens tegenaan loopt. Ik heb het nog niet nodig gehad, maar ik weet dat ik bij mijn contactpersoon bij Doxa terecht kan.
Wat vind je lastig in je opdracht, waar loop je tegenaan?
Veel freelancers vinden het lastig om steeds ergens opnieuw te beginnen en soms voelen zij zich geen onderdeel van de organisatie. Ik heb dit gelukkig nooit zo ervaren. Ik pas me dan ook snel aan op een werkplek en probeer zo snel mogelijk van toegevoegde waarde te zijn. Ik vind dat een opdrachtgever dat ook van mij als freelancer mag verwachten. Ik ben nog niet zo lang aan het werk als freelancer dus kan me wel voorstellen dat het op den duur lastiger wordt om steeds weer ergens voor korte tijd opnieuw te beginnen. Nieuwe collega’s, nieuwe omgeving, nieuwe projecten, andere werkwijze. Dat kost best veel energie. Maar tussen opdrachten plan ik altijd een mooie reis dus ik kan me weer helemaal opladen!
Heb je nog tips voor andere professionals die hier tegenaan lopen?
Maak zo snel mogelijk kennis met de mensen die je tijdens je opdracht nodig hebt, houdt focus op je opdracht en haal plezier uit weer een nieuwe ervaring en het uitbreiden van je netwerk!
DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)
DOXA Kantoor Tilburg
Burg. Stekelenburgplein 199, Unit 4.1
5041 SC Tilburg
013-5187310