Communicatie

Zo ben jij het thuiswerken de baas: 5 tips van communicatieprofessionals

De coronamaatregelen hebben impact op ons dagelijks leven, maar ook op werkgebied moeten veel mensen zich aanpassen. Zo ook de communicatieprofessionals. Via Doxa werken er verschillende communicatieadviseurs en redacteurs op opdracht bij overheden, gemeenten en commerciële instellingen. Thuiswerken is de norm. In dit artikel vertellen communicatieprofessionals over hun ervaring en geven ze 5 tips over hoe jij het thuiswerken de baas bent.

De meeste professionals werken al sinds maart 2020 vanuit huis. Het volledige sollicitatieproces vond soms digitaal plaats.

“Ik had mijn eerste sollicitatiegesprek in april via Whatsapp en had mijn eerste werkdag vanuit huis, zonder ooit één van mijn collega's in persoon te hebben gezien.” - Joram Janssen, redacteur bij Prorail

Het werken vanuit huis betekent voor sommige interim professionals dat zij hun collega’s weinig tot niet in het echt hebben gezien.

“Ik heb twee sollicitatiegesprekken gehad met VNG en beide keren zat ik achter mijn laptop aan de keukentafel. Toen ik voor het eerst op kantoor kwam en de mensen live zag waren ze heel herkenbaar, maar ook was het een beetje vreemd.” - Rita Wensenk, communicatiemedewerker bij Vereniging van Nederlandse Gemeenten

“Zo ging mijn sollicitatiegesprek geheel via video en heb ik nu, na bijna drie maanden werken, mijn communicatiecollega’s pas twee keer in het echt gezien, aangezien we allemaal vanuit huis werken.” - Niké Mulder, communicatieadviseur bij de Gemeente Den Haag

Inmiddels zijn onze communicatieprofessionals gewend en ervaren in het digitaal solliciteren en thuiswerken. Daarom geven zij jou 5 tips over hoe jij het thuiswerken de baas bent.

5 tips van onze communicatieprofessionals

1. Laat van je horen

Wanneer je net start bij een nieuwe opdracht is het belangrijk om goed de organisatie te begrijpen. Je moet dan veel vragen stellen, ook nu de drempel iets hoger ligt. Mensen lopen niet meer even langs je bureau om te vragen hoe het gaat. Laat daarom veel van je horen en vertel over wat er speelt.

Wees niet bang om vragen te stellen. Je moet nu alles in je eentje uitvogelen en dat is gewoon een stuk lastiger. Op kantoor had je ook heel veel vragen gesteld, maar dat voelt een stuk natuurlijker dan nu. Verder moet je gewoon veel van je blijven laten horen. Als jij niet weet wat er speelt met anderen, weten anderen ook niet wat er speelt met jou. Blijf de communicatie met collega's zoeken, zorg dat ze weten waar jij mee bezig bent, hoe je je voelt. Dat maakt het inwerken voor jezelf prettiger en nuttiger.” - Joram Janssen, redacteur bij Prorail

2. Zorg voor de juiste apparatuur

De juiste apparatuur maakt het thuiswerken stukken makkelijker. Een goede werkplek met een groot beeldscherm, extern toetsenbord en een muis is daarbij de basis.

“Zorg dat je optimaal digitaal bij bent en over de juiste devices beschikt om overal en altijd te kunnen werken. Als interimmer ben je zelf verantwoordelijk!” - Anja Zandbergen, communicatieadviseur bij de Rechtbank Den Haag

“Het werken met een netwerkkabel van de router naar mijn laptop een uitkomst. Het vastlopen van beeld of geluid bij het videobellen met een grote groep collega’s was toen voorbij.” - Colette Mulder, webredacteur bij de Rechtspraak

3. Ga studeren en bijleren

Als je op dit moment geen opdracht hebt of tijd over hebt, benut die tijd dan slim. Ga studeren, leer zo veel mogelijk bij over je vakgebied. Er zijn diverse gratis en betaalde online trainingen en cursussen die je kunt volgen.

“Mocht je in deze rare periode tijd over hebben, ga dan studeren. Probeer zoveel mogelijk bij te leren op je vakgebied en alle mogelijke digitale ontwikkelingen. Zorg ervoor dat jij degene bent die de opdrachtgever kan adviseren en helpen.” - Anja Zandbergen, communicatieadviseur bij de Rechtbank Den Haag

4. Houd korte wandelpauzes

Thuiswerken zorgt ervoor dat je minder in beweging komt. Geen fietstochtje meer naar het werk of wandeling naar het station. Je zit meer achter je scherm. Las daarom korte pauzes in waarin je een wandeling maakt. Vaak kom je juist op die momenten op de beste ideeën.

“Soms krijg ik ineens een heldere ingeving als ik van mijn beeldscherm wegga en even naar de bakker loop.” - Colette Mulder, webredacteur bij de Rechtspraak

“Zeker in het begin merkte ik dat je vaak de hele dag thuis achter je bureau zit. Je loopt niet meer naar verschillende vergaderlocaties, komt collega's niet meer tegen bij de koffie... Ik probeer nu wat meer ruimte in mijn agenda te plannen om elke dag ook even achter mijn bureau vandaan te komen, naar buiten te gaan of een lunchwandeling met een collega te maken. Je moet dit echt organiseren, want iedereen heeft het druk. Maar het maakt je dag wel weer wat leuker!” - Marlies Hulshof, Communicatieadviseur bij Amsterdam Zuidas

5. Plan digitale koffiemomentjes

Sociale contacten zijn belangrijk. Op kantoor maak je vaak even een praatje bij het koffieapparaat. Doordat iedereen thuiswerkt, mis je deze momenten. Plan daarom digitale koffiemomentjes in, om even met elkaar bij te praten over andere zaken dan werk.

“Met het projectteam hebben we geregeld een digitaal koffiemomentje. Dan hebben we contact met elkaar zonder dat er echt sprake is van een vergadering en praten we juist ook over andere zaken dan werk. Zo blijf je toch een beetje op de hoogte van wat je collega’s bezighoudt. En dat helpt weer in het dagelijks werk!” - Vicky Puls, communicatiemedewerker bij provincie Zuid-Holland

Het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Contact

Stel gerust een vraag aan ons via info@doxa.nl

Of kom langs op ons kantoor

DOXA Kantoor Den Haag
Prinses Beatrixlaan 5
2595 AK Den Haag
070-3626339 (Communicatie)
070-2195680 (HRM)

DOXA Kantoor Tilburg
Spoorlaan 382
5038 CD Tilburg
013-5187310